spacer

En verder...

Naast de al genoemde hoogtepunten van 2024 waren er nog meer mooie ontwikkelingen bij onze hogeschool. Zo openden we onze gloednieuwe locatie in de Amsterdamse Sluisbuurt en reikten we traditiegetrouw onze awards uit aan onze docent, onderzoeker én ondersteuner van het jaar.

Op technologisch gebied maakten we vorderingen op AI-gebied en introduceerden we Iris-app voor studenten. Ook stonden we stil bij belangrijke thema’s zoals studentenwelzijn en de impact van de geplande bezuinigingen op ons onderwijs.

Hoek magenta bottomright

Hoek schuin top left Magenta

Inholland opent collegejaar én nieuwe locatie in Amsterdam

Met een feestelijke bijeenkomst opende Hogeschool Inholland in september 2024 niet alleen het nieuwe collegejaar, maar ook het gloednieuwe pand in de Amsterdamse Sluisbuurt. Collegevoorzitter Bart Combee noemde het gebouw een bruisende ontmoetingsplek waar studenten, collega’s, buurtbewoners en ondernemers samenwerken aan maatschappelijke vernieuwing. Ook wethouder Sofyan Mbarki, zelf oud-student van Inholland, sprak zijn trots uit over de komst van de hogeschool naar deze nieuwe stadswijk. “Dit gebouw verrijkt het onderwijs in Amsterdam en versterkt de verbinding tussen mbo en hbo.” 

Hoek wit top left

Hoek schuin bottom right

Wethouder Mbarki in panel

Tijdens de opening werd de kracht van samenwerking benadrukt, onder andere met SAIL Amsterdam 2025. Studenten krijgen hier de kans om te werken aan inclusieve en duurzame projecten. Inholland-alumnus en breakdancer Redo inspireerde het publiek met zijn verhaal over doorzettingsvermogen en eigen regie: "No excuses, no limits." Ook was er aandacht voor innovatieve studenteninitiatieven zoals Saucijs UNIQ, dat voedselverspilling tegengaat door ganzenvlees te verwerken tot duurzame borrelsnacks. 

Naast feestelijke momenten was er ook een kritische noot richting het kabinet. Combee waarschuwde voor de negatieve gevolgen van de langstudeerboete en bezuinigingen op onderzoek. In een paneldiscussie benadrukten lector Femke Kaulingfreks (Jeugd en Samenleving) en wethouder Mbarki het belang van investeren in jongeren, zowel sociaal als fysiek, om hen te ondersteunen in hun ontwikkeling. Met deze oproepen en inspirerende samenwerkingen startte Inholland een nieuw collegejaar vol ambitie en maatschappelijke impact. 

Breakdancer Redo

Hoek schuin top right

Hoek magenta bottomright

Het nieuwe simulatielab van Inholland Amsterdam: leren door ervaren

Inholland Amsterdam heeft een nieuw innovatief simulatielab, waar studenten leren in realistische, gesimuleerde beroepssituaties. Vooral studenten van opleidingen als Verpleegkunde en Social Work profiteren van deze immersive learning-omgeving, die de overgang van theorie naar praktijk verkleint. Studenten kunnen hier vaardigheden oefenen in risicovolle of complexe scenario’s, zonder echte gevolgen. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid en motivatie, maar zorgt ook voor een veilige leeromgeving waarin fouten maken en opnieuw proberen onderdeel zijn van het proces.

Volgens Ton Gloudemans, informatiemanager en innovator, biedt het lab een actieve leerervaring: studenten voeren taken uit, communiceren en gebruiken hun zintuigen, wat een diepere leerimpact creëert. “De stap van de collegebanken naar de praktijk is groot. Dit lab helpt studenten om met vertrouwen die stap te zetten.” Binnen het domein Gezondheid, Sport en Welzijn wordt het simulatielab verder geïntegreerd in het onderwijs, en docenten werken actief aan nieuwe leermodules.

Hoek wit bottom left

AI als discussiepartner in het onderwijs

Afbeelding
Toon Otten
Toon Otten 

Docent-onderzoeker Toon Otten pleit ervoor om AI niet als alwetende expert te beschouwen, maar als een gesprekspartner die helpt bij betere besluitvorming. “Zet AI niet in als een bron van kant-en-klare antwoorden, maar als een tool om je kritisch denken te versterken,” zegt hij. Als linguïst en onderzoeker bij het lectoraat Finance & Accountancy combineert Toon zijn expertise in taal en technologie. Daarnaast is hij taaldocent bij de opleidingen Finance en Informatica en coördinator van taalbuddy’s bij het Studentsucces Centrum in Rotterdam. Hij ziet dagelijks hoe studenten AI gebruiken en waar dat mis kan gaan: “De teksten die AI genereert, zien er goed uit, maar inhoudelijk slaan ze nog wel eens de plank mis.”

Binnen de opleidingen Finance en Accountancy werkten studenten aan businessplannen, waarbij ze AI op verschillende manieren inzetten. “Wat we zagen, is dat studenten die AI alleen gebruikten voor snelle antwoorden, vaak minder sterke plannen hadden dan studenten die met AI in dialoog gingen,” vertelt Toon. In het experiment pitchten studenten hun plannen niet aan een menselijke jury, maar aan AI-persona’s die kritische vragen stelden. Door deze interactie ontstonden beter doordachte ideeën en werd het denkproces verdiept. Dit onderzoek werd herhaald met een grotere groep studenten en leverde vergelijkbare uitkomsten op: conversational AI helpt om dieper na te denken en creatiever te werken.

Toon benadrukt dat door AI-geïnspireerd onderwijs essentieel is voor de toekomst, omdat het werkveld steeds vaker vraagt om professionals die AI kritisch en strategisch kunnen inzetten. “Onze studenten zullen hoe dan ook met AI te maken krijgen. Dan is het beter om ze nu al te leren hoe ze het op een slimme en verantwoorde manier kunnen gebruiken,” stelt hij.

Studenten

Hoek wit top left

Wij Inholland awards 2024: erkenning voor onderwijs, onderzoek en ondersteuning

Esther Hospes, Jasmijn Ruijgrok en Petra Ivangh zijn in 2024 beloond met de Wij Inholland award. Esther, docent bij de master Advanced Nursing Practice, en Jasmijn, docent-onderzoeker bij het lectoraat Slimme Materialen voor de Energietransitie, werden uitgeroepen tot Docent en Onderzoeker van het jaar. Petra, ambtelijk secretaris van de Hogeschool Medezeggenschapsraad, ontving de titel Ondersteuner van het jaar voor haar jarenlange inzet en toewijding achter de schermen.

Jasmijn Ruijgrok en Esther Hospes

Petra Ivangh

Een docent die studenten ziet en uitdaagt

Esther wordt door studenten geprezen als een ware rots in de branding. Met haar coachende manier van lesgeven en persoonlijke benadering weet ze studenten te motiveren en uit te dagen. “Ik help studenten graag in mogelijkheden te denken en daag ze uit met praktijkgerichte opdrachten,” vertelt ze. Haar lessen zijn interactief en innovatief, waarbij ze theorie en praktijk naadloos met elkaar verbindt.

Duurzaam onderzoek met impact

Jasmijn doet onderzoek naar chemische recycling van complexe materialen zoals windturbines en waterstoftanks. Haar werk draagt bij aan een circulaire economie en laat studenten zien hoe chemie een sleutelrol speelt in de energietransitie. “Onderwijs en onderzoek gaan voor mij hand in hand. Studenten houden me scherp en ik laat hen zien hoe ze met hun kennis impact kunnen maken,” zegt ze. Haar onderzoek is niet alleen innovatief, maar ook van grote maatschappelijke waarde.

De stille kracht achter de schermen

Petra Ivangh zet zich al 35 jaar met grote toewijding in voor Inholland en ondersteunt de medezeggenschap op de achtergrond. Ze wordt geroemd om haar geduld, nauwkeurigheid en betrokkenheid. “Ik zet graag mensen in hun kracht en blijf zelf liever op de achtergrond. Maar deze award voelt toch wel heel bijzonder,” zegt ze trots. Haar collega’s waarderen haar niet alleen om haar kennis, maar ook om de manier waarop ze samenwerking soepel laat verlopen.

Hoek magenta bottomright

In actie tegen bezuinigingen

Afbeelding
Protest bezuinigingen op het onderwijs op Malieveld

In de stromende regen stond collegevoorzitter Bart Combee eind november samen met 20.000 anderen op het Malieveld om te protesteren tegen de voorgenomen bezuinigingen op het onderwijs. De geplande kortingen zouden niet alleen het onderwijs en onderzoek versoberen, maar ook op lange termijn de innovatiekracht en kenniseconomie van Nederland verzwakken. “Een kortetermijnbesparing op de Rijksbegroting, maar op lange termijn juist minder mogelijkheden om welvaart te genereren,” stelt Combee.

Eerder protesteerde Bart ook voor het gebouw van de Tweede Kamer. Naast de economische gevolgen, raakt deze discussie volgens hem aan de kernwaarden van onze samenleving. Onderwijs biedt mensen de kans zich te ontwikkelen, elkaar beter te begrijpen en met een open blik naar de wereld te kijken. “Het is niet alleen een kwestie van welvaart, maar ook van welzijn. Onderwijs is bij uitstek de plek waar dat mogelijk wordt,” benadrukt hij. Dat juist studenten, docenten, bestuurders en vakbonden gezamenlijk een krachtig signaal afgeven, laat zien hoe groot de impact van deze plannen is.”

Voorleesmarathon ik maak bezwaar

Hoek magenta topright

Met z’n allen lekkerder leven: Gwen van Poorten op tour bij Inholland

In mei stond studentenwelzijn centraal bij Hogeschool Inholland met de inspirerende reeks Met z’n allen lekkerder leven. Presentatrice en schrijfster Gwen van Poorten ging langs verschillende Inholland-locaties om in gesprek te gaan over mentale gezondheid. Ze deelde haar eigen ervaringen, luisterde naar studenten en gaf praktische tips hoe om te gaan met studiestress en prestatiedruk. Ook werd het ondersteuningsaanbod van Inholland toegelicht, waarbij studentbuddy’s en decanen klaarstonden om vragen te beantwoorden.

Open gesprekken en praktische tips

De tour bracht Gwen naar Haarlem, Amsterdam (Diemen), Rotterdam, Den Haag en Alkmaar. Studenten kregen niet alleen inspirerende inzichten mee, maar ontvingen ook haar boek Voeten in het stopcontact. Dit boek zit vol nuchtere adviezen en praktische tips om meer balans te vinden en het studentenleven minder stressvol te maken. “Het belangrijkste is dat je beste vrienden wordt met jezelf,” aldus Gwen.

Mentale gezondheid bespreekbaar maken

Met haar missie om mentale gezondheid uit de taboesfeer te halen, wist Gwen studenten te inspireren om bewuster met hun welzijn om te gaan. Door haar eigen ervaring met een burn-out te delen, maakte ze het onderwerp toegankelijk en herkenbaar. De evenementen waren niet alleen bedoeld om bewustzijn te creëren, maar ook om studenten concrete handvatten te geven waarmee ze hun mentale gezondheid kunnen versterken.

Hoek wit top left

Afronding Kwaliteitsafspraak 2019 -2024

Afbeelding
Studenten Den Haag

In 2024 rondden we onze Kwaliteitsafspraak 2019-2024 af. Net als alle andere Nederlandse hogescholen en universiteiten kregen wij vanuit de overheid extra middelen om onze onderwijskwaliteit te versterken.

De gezamenlijke inspanning tussen onderwijs, onderzoek en werkveld heeft er niet alleen toe geleid de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Het helpt ook een duidelijke visie te vormen over hoe wij onze studenten het beste kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling tot de Inholland-professionals van morgen.

In het magazine over de resultaten van de Kwaliteitsafspraak lees je verhalen uit alle hoeken van onze hogeschool. Waar samenwerken met én in de praktijk en studentparticipatie centraal staan. Verhalen die laten zien hoe wij de kwaliteitsafspraken vormgeven en wat dat betekent voor onze studenten en opleidingen. Nu en in de toekomst.

Hoek wit bottom left

Studenten

Colofon

Redactie: Karlien de Bruin en Daan Stet

Wil je alle cijfers weten? Bekijk dan het jaarverslag 2024

E-mail ons