spacer

Adaptief vermogen

Onze studenten, onderzoekers en docenten werken samen aan een samenleving waar iedereen erbij hoort. We zorgen ervoor dat iedereen gelijke kansen krijgt om met veranderingen en uitdagingen om te gaan en hun leven vorm te geven. Dit noemen we adaptief vermogen, oftewel, het vermogen om je aan te passen.

We richten ons op de kracht om te veranderen, zodat we goed kunnen functioneren in een ingewikkelde en snel veranderende wereld. Het aanpassingsvermogen en de zelfredzaamheid van mensen zijn hierbij heel belangrijk.

Hoek schuin bottom right

‘Openbare ruimte is ontworpen voor mannen, vrouwen voelen zich er onveilig’

Afbeelding
Krista Schram
Krista Schram

In de lente of zomer lekker om tot laat in de avond naar buiten te gaan? Voor mannen misschien, maar voor vrouwen is die buitenruimte lang niet altijd uitnodigend en soms zelfs ronduit bedreigend. Dit blijkt uit onderzoek van Hogeschool Inholland, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de TU Delft. Onderzoekers geven aan hoe straten en pleinen vrouwvriendelijker kunnen worden ingericht. Eén principe mag daar volgens Krista Schram, associate lector Publiek Vertrouwen in Veiligheid, niet ontbreken: “Betrek jonge meiden bij het ontwerp van de buitenruimte.”

Na een uitgebreide literatuurstudie nodigde Krista de ‘meiden’ van de podcast Chicks in the City uit om andere meiden uit Rotterdam te interviewen over hun veiligheidsbeleving. De podcast laat uit eerste hand zien hoe de openbare ruimte in Rotterdam Zuid ingericht is voor mannen, en niet voor vrouwen.

Hoek schuin top right

We maken werk van de banenafspraak 

Bij Hogeschool Inholland geloven we in een inclusieve organisatie, waar iedereen – student én collega – zichzelf kan zijn en zich thuis voelt. Daarom zetten we ons actief in voor de banenafspraak, die ervoor zorgt dat mensen met een ziekte of arbeidsbeperking minder afstand tot de arbeidsmarkt ervaren. Inmiddels zijn er bij Inholland al ruim 50 participatiebanen ingevuld, en we blijven groeien: de komende jaren willen we nog tientallen duurzame en structurele participatiebanen creëren. 

Wat betekent dit in de praktijk?

Lees het inspirerende verhaal van Wouter van Velzen en zijn begeleider Ben van der Sluijs. Wouter startte als schoonmaakmedewerker en groeide door tot assistent facilitair medewerker bij Inholland Delft. Dankzij goede begeleiding, vertrouwen en ruimte om te groeien, heeft hij een plek gevonden waar hij zich thuis voelt. 

Lees meer  

Wouter van Velzen en Ben van der Sluijs over participatiebanen

‘Hier bouw je echt een band op met je collega’s’

Wouter van Velzen werkt bij de Inholland Service Organisatie (ISO) in Delft als assistent facilitair medewerker. Hij is via het participatiebanentraject bij Inholland gekomen en heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Ben van der Sluijs, die al 34 jaar bij Inholland werkt, is zijn werkbegeleider. Hij ziet in participatiemedewerkers geen verschil met andere collega’s en helpt hen hun talenten optimaal te benutten. 

Een kans om te groeien

Wouter van Velzen

Wouter begon zes jaar geleden als schoonmaakmedewerker bij Inholland Den Haag. “Ik had het daar heel erg naar mijn zin. Ben zag me daar aan het werk en vroeg of ik naar Delft wilde komen, omdat hij vond dat ik meer in mijn mars had. Dat was in januari 2019. Inmiddels heb ik een vaste aanstelling.” 

Ben beschouwt participatiemedewerkers als een waardevolle toevoeging aan het team. “Ik zie geen verschil tussen reguliere en participatiemedewerkers. Natuurlijk moet je even aftasten, maar ik kijk vooral naar iemands kwaliteiten. Wouter is een echte aanpakker en ik probeer zijn talenten zo goed mogelijk in te zetten.” 

Een fijne werkplek met aandacht voor ontwikkeling 

Voor Wouter is Inholland een plek waar hij zich echt thuis voelt. “Er werd de tijd genomen om me in te werken. Er werd gevraagd hoe het ging, wat ik wilde doen, en wat ik nodig had. Dat gaf me veel vertrouwen. Bij andere werkgevers wordt er vaak alleen gekeken naar wat een participatiemedewerker oplevert. Na twee jaar moet je er dan weer uit. Bij Inholland is dat niet zo, hier bouw je echt een band op met je collega’s.” 

Werken in de praktijk 

Wouter heeft leerproblemen en leert het beste in de praktijk. “Soms leer ik makkelijk, soms moeilijk. Ik steek graag de handen uit de mouwen, maar heb wel structuur en duidelijkheid nodig. Die krijg ik hier, maar ik krijg ook de vrijheid om dingen op mijn eigen manier te doen. Dat ik die kansen krijg, vind ik heel fijn.” 

Een werkdag van Wouter 

Studenten Delft

Elke ochtend begint Wouter zijn werkdag met een facilitaire ronde. “Ik check of de verlichting werkt, of de lokalen netjes zijn, of het warm genoeg is. Alles zodat er goed onderwijs gegeven kan worden. Dat ik daar een rol in kan spelen, vind ik heel leuk. Mensen zien nu ook echt wat ik doe en dat ik bijdraag aan het onderwijs.” 

Tijdens de lunch zit het team samen en bespreken ze van alles. “Collega’s komen ook dan vaak nog met vragen, en dat vind ik nooit een probleem. Daarnaast werk ik ook één avond in de week. Inmiddels werk ik 35 uur per week, bijna fulltime.” 

Trots op zijn werk

Wouter is trots op wat hij heeft bereikt. “Ik ben echt onderdeel van het team. Bij andere werkgevers zagen ze iemand in een participatiebaan vooral als iemand met problemen. Hier niet.”  Ben beaamt dit: “Bij ons teamoverleg praat iedereen mee, ook Wouter. Zijn ideeën worden gehoord en meegenomen. Ik zie dat hij doorgroeit en dat is mooi.” 

Wouter ervaart dat hij zich steeds kan ontwikkelen. “Als iets niet goed gaat, dan is dat niet erg. Dan praat ik daarover met Ben. Niet alleen over het probleem, maar vooral over wat ik nodig heb om het op te lossen.”

Wouter van Velzen

Hoek top left grijs

Hoek magenta bottomright

De Haagse Aanpak: samen voor gelijke stagekansen

Bij Inholland geloven we dat iedereen een eerlijke kans verdient op een stageplek. Maar in de praktijk blijkt dat nog niet altijd vanzelfsprekend. Daarom werken we met De Haagse Aanpak Gelijke Stagekansen, een project dat stagediscriminatie actief aanpakt. Hoe? Door onderzoek te doen, verhalen te delen en vooral samen met studenten, docenten en stagebedrijven te zoeken naar oplossingen die écht werken. De campagne Haagseaanpak.nl is daar een mooi voorbeeld van. Een website boordevol praktische tips, ervaringen en communicatiemiddelen, waarmee iedereen – van student tot werkgever – kan bijdragen aan gelijke kansen. 

“We weten dat stagediscriminatie niet zomaar verdwijnt, maar we zien dat kleine acties een groot verschil maken,” zegt Tjitske Lovert, onderzoeker bij het lectoraat Diversiteitsvraagstukken en programmamanager van De Haagse Aanpak. “Door bewustwording te creëren en concrete handvatten te bieden, zorgen we ervoor dat studenten, docenten en bedrijven hier actief mee aan de slag kunnen. Samen kunnen we de praktijk écht veranderen.” 

“En we blijven doorgaan. Dankzij een subsidie van Instituut Gak breiden we De Haagse Aanpak uit naar drie andere regio’s. In creatieve ontwerpsessies brengen we alle betrokkenen – van studenten tot werkgevers – bij elkaar om samen oplossingen te bedenken. Want verandering begint bij samenwerking en de bereidheid om te leren. Dit is adaptief vermogen in actie: flexibel blijven, blijven ontwikkelen en vooral zorgen dat iedereen mee kan doen.”

“We weten dat stagediscriminatie niet zomaar verdwijnt, maar we zien dat kleine acties een groot verschil maken”

Tjitske Lovert

Tjitske Lovert

Hoek wit bottom left

Keti Koti: samen stilstaan bij verleden, vrijheid en verbinding

Keti Koti boekenmarkt

In 2024 vierden we Inholland-breed Keti Koti, de herdenking en viering van de afschaffing van de slavernij. Dit jaar markeerde ook het einde van het Nationale Herdenkingsjaar – 150 jaar afschaffing van de slavernij, een jaar waarin extra aandacht werd besteed aan dit belangrijke stuk geschiedenis. Maar bij Inholland stopt het niet. We blijven ruimte bieden voor gesprekken over het slavernijverleden, de doorwerking ervan in het heden en de lessen die we hieruit kunnen trekken voor de toekomst. Op meerdere locaties kwamen studenten en collega’s samen om de verhalen te horen en te delen, onder andere tijdens lezingen, dialoogtafels, een boekenmarkt en traditionele Keti Koti-maaltijden. De viering stond in het teken van verbinding, bewustwording en erkenning van de geschiedenis van tot slaaf gemaakten, met speciale aandacht voor de Surinaamse geschiedenis en cultuur. 

Herdenken en overdenken blijft nodig, het houdt nooit op. Zoals een deelnemer het treffend verwoordde: "We moeten deze gesprekken blijven voeren, ook buiten Keti Koti, zodat we van elkaar leren en samen verder komen." De afschaffing van de slavernij betekende geen einde aan ongelijkheid en onrecht. Daarom blijft Inholland een plek bieden om stil te staan bij deze geschiedenis, de impact ervan op onze samenleving en de kracht van doorgeven en vooruitkijken.

Hoek wit top left

Community of Practice Diversiteit: samen werken aan inclusief onderwijs 

Bij Inholland willen we een leeromgeving creëren waarin iedereen zich welkom voelt en gelijke kansen krijgt. Daarom hebben we de Community of Practice (CoP) Diversiteit opgezet, een netwerk waarin docenten, onderzoekers en studenten samenwerken aan inclusief onderwijs. In de CoP wisselen we kennis en ervaringen uit, ontwikkelen we praktische tools en onderzoeken we hoe we ons onderwijs kunnen aanpassen zodat álle studenten zich optimaal kunnen ontwikkelen. 

De CoP Diversiteit richt zich op diverse thema’s. Zo werken we samen met docenten en studenten aan een neuro-inclusieve onderwijsomgeving, waarin studenten met ADHD, autisme of andere neurologische verschillen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Ook bieden we een platform voor opleidingen, zoals Verloskunde die haar onderwijs inclusiever wil maken door meer aandacht te besteden aan de diversiteit van patiëntengroepen en de bredere zorgvraag in de samenleving. 

In het kader van het slavernijverleden was in juni 2024 ook Howard Komproe te gast. Hij bracht het belang van vrijheid, verbinding en bewustwording op een toegankelijke manier onder de aandacht. Tijdens deze sessie met studenten en docenten onderzochten we hoe we bewustwording kunnen vergroten, hoe we omgaan met weerstand en welke rol humor kan spelen in het bespreekbaar maken van dit verleden. 

Hoek wit bottom left

Flexibel leren: onderwijs dat meebeweegt met de student

Bij Inholland geloven we dat onderwijs zich moet aanpassen aan de behoeften en ambities van (potentiële) studenten. Daarom zetten we volop in op flexibel leren. De tijd dat er één standaardstudent bestond, ligt al lang achter ons. Studenten verschillen in achtergrond, tempo en leerstijl. Sommigen combineren studeren met werk of gezin, anderen willen sneller of juist met meer begeleiding leren. Ons onderwijs biedt steeds meer maatwerk, zodat iedereen zich op een manier kan ontwikkelen die bij hen past.

Hoe dat in de praktijk werkt vertellen student Verpleegkunde Isabella van Oosterhout en Mirjam van Meningen, docent Verpleegkunde en projectleider flexibilisering.  

Lees meer  

‘Flexibel onderwijs is nodig, want dé student bestaat al lang niet meer’ 

Student Verpleegkunde Isabella van Oosterhout en docent en projectleider Flexibilisering Verpleegkunde Mirjam van Meningen  vertellen over de stappen die de opleiding Verpleegkunde zet om onderwijs voor een brede doelgroep aantrekkelijk en toegankelijk te maken. 

Onderwijs voor een zo breed mogelijke doelgroep 

Isabella van Oosterhout Isabella van Oosterhout

Isabella is een goed voorbeeld van hoe divers de studentpopulatie tegenwoordig is. “Na mijn middelbare school wilde ik niet meteen naar het hbo. Pas vier jaar geleden, toen ik al een gezin en een baan had, besloot ik me verder te verdiepen in mijn vak. Dankzij de flexibele deeltijdopleiding Verpleegkunde kon ik mijn studie combineren met mijn andere verantwoordelijkheden.” 

Mirjam herkent dat beeld: “Bij Verpleegkunde maken we onderwijs voor een zo breed mogelijke doelgroep: jong, oud, ervaren of helemaal nieuw in dit domein. De meeste studenten volgen het hele curriculum, maar het is ook mogelijk om losse modules te volgen, bijvoorbeeld omdat een werkgever dat vraagt of omdat iemand zelf zijn kennis wil vergroten.” 

De flexibele deeltijdopleiding Verpleegkunde begon een paar jaar geleden als antwoord op de groeiende vraag naar hbo-geschoolde zorgprofessionals. “Met deze deeltijdvariant kunnen studenten in hun eigen tempo en route de opleiding voltooien,” vertelt Mirjam. “Dat bleek een groot succes.” 

Zelf bepalen wat je al kunt en wat je nog moet leren

Een belangrijke stap in de flexibilisering van de opleiding was het werken met leeruitkomsten. Studenten bepalen per leeruitkomst zelf of ze de kennis en vaardigheden al beheersen of dat ze nog onderwijs nodig hebben. “Daarbij hanteren we het uitgangspunt om te laten zien wat je al kan en wat je nog moet leren. Daarom hebben we het aantal toetsmomenten verhoogd en bieden we ons lesaanbod meerdere keren per jaar aan. Zo hebben studenten meer regie over hun studievoortgang,” legt Mirjam uit. Voor Isabella was dit een groot voordeel. “Met mijn mbo-opleiding Verpleegkunde en werkervaring was het niet nodig om elk vak vanaf het begin te volgen. Dat scheelde tijd en energie, die ik kon steken in andere vakken.”

Een passende route naar de eindstreep

Mirjam van Meningen Mirjam van Meningen

De opleiding Verpleegkunde wordt nu nóg flexibeler. In plaats van een strikte scheiding tussen voltijd en deeltijd, werken studenten met verschillende leerroutes. Samen met een leercoach maken ze een persoonlijk opleidingsplan dat past bij hun situatie. “Iedereen volgt het volledige curriculum, maar de weg ernaartoe verschilt,” legt Mirjam uit. “Voor sommige studenten is een gestructureerde aanpak met veel begeleiding prettig, anderen willen zelfstandig en in een hoger tempo werken. Die keuzevrijheid maakt het verschil.” 

Een leven lang ontwikkelen 

Naast flexibiliteit in het reguliere onderwijs, zet Inholland ook in op Leven Lang Ontwikkelen. Microcredentials spelen hierin een belangrijke rol: studenten kunnen losse modules afronden en hiervoor een erkend certificaat krijgen. Dit maakt het makkelijker om op latere momenten in de loopbaan weer terug te keren naar het onderwijs voor bijscholing of specialisatie. 

Isabella sluit zich hier helemaal bij aan. “Na mijn afstuderen ga ik me eerst richten op mijn baan in de ouderenzorg, maar ik wil me blijven ontwikkelen. Bij Inholland kan dat op zoveel mooie manieren. Dus dikke kans dat jullie me weer terugzien!”

Verpleegkunde studenten

Hoek magenta bottomright

Vernieuwde Inholland Pabo: dichter bij de praktijk, flexibeler voor studenten

Kind met hond

Sinds september 2024 starten eerstejaars Pabo-studenten met een vernieuwde opleiding. Een van de belangrijkste veranderingen is dat de praktijk veel beter verweven is met het onderwijs. Er is daardoor een sterkere verbinding is tussen wat studenten leren op de hogeschool en wat ze in de praktijk meemaken.

Daarnaast is het lesprogramma minder overvol, zodat studenten beter grip krijgen op hun leerproces. Bovendien krijgen studenten  de ruimte om hun leerroute aan te passen aan hun eigen ervaring en vaardigheden. Wie al kennis heeft, kan sneller stappen zetten en onderdelen overslaan. De opleiding speelt in op wat een student op dat moment nodig heeft, waardoor leren persoonlijker en effectiever wordt.

De ontwikkeling van de vernieuwde Pabo-opleiding was proces, waarbij zowel Inholland-collega’s, het werkveld als studenten vanaf het begin actief betrokken waren. Door samen wensen en behoeften te verkennen en continu feedback te verzamelen, is een opleiding gecreëerd die optimaal aansluit bij de onderwijspraktijk.

Hoek magenta topright